(This is a translated version of Bitmain’s original blog post, which is in English)

הגדרות:

UASF–  User Activated Soft ForK: מפתחים מוסיפים מערכת חוקים מנדטורית לשינוי תוכנת ה-node (המחשבים החברים ברשת), ובכך לבטל את תקפותם של סוגים מסוים של בלוקים שהיו תקפים בעבר לאחר יום הדגל (14.6). שיטה זו אינה מצריכה רוב של כרייה כדי לתמוך בפיצול שרשרת או להפעילה. כוונתה של הצעת USAF היא לבצע מתקפה של 51% נגד שרשרת הבלוקים בעלת רוב הפעילות הכלכלית, ומתקפה זו נקראת “חיסול” (Wipe Out).

UAHF  – User Activated Hard Fork: מפתחים מוסיפים מערכת חוקים מנדטורית לשינוי תוכנת ה-node. שינויים אלה הופכים בלוקים שהיו לא תקפים לתקפים אחרי יום הדגל, מה שאינו מצריך אכיפה של רוב כוח גיבוב (hash power). nodes עם השינויים מערכת החוקים יעקבו אחרי השרשרת הזאת בלי קשר להיקף הגיבוב (hash rate) שלה. הצעת UAHF  היא עזיבה מרצון ובתנאי שלום של חברים שונים בקהילה שלהם דעות או חזון שונים, ואינה מיועדת לבצע מתקפה נגד שרשרת/שרשראות בלוקים אחרות, גם אם היקף הגיבוב של שרשרת ה-UAHF גבוה יותר.

BIP148 node: node bitcoin שיישם את שינויי חוק הקונצנזוס BIP148.

שרשרת BIP148: שרשרת בלוקים תקפה עפ”י שינויי חוק הקונצנזוס BIP148. BIP148 הוא סוג של UASF.

שרשרת מקורית: השרשרת שמשתמשת באותם חוקי קונצנזוס שבשימוש היום. (26 במאי 2017)

חיסול: אם שרשרת ה-UASF מופעלת ואם שרשרת ה-UASF זוכה ברוב היקף הגיבוב, הרי שה-nodes שעוקבים אחרי השרשרת המקורית יתארגנו מחדש ויתחילו לעקוב אחרי שרשרת ה-UASF. במקרה כזה, מספר משמעותי של רישומי עסקאות פיננסיות ייעלם. זה סיכון ש-USAF nodes כופה על nodes שמתכוונים לעקוב אחרי השרשרת המקורית. מנגד, UAHF אינו מאיים באותו סיכון על ה-nodes שעוקבים אחרי מערכת חוקים אחרת.

ביט 1: הביט בגרסת BIP9 בכותרת בלוק שמשמש כסימן להפעלת SegWit.

סכנת סטגנציה: שרשרת בלוקים ללא תמיכת כרייה עלולה להפסיק פתאום להתארך, משום שהתמריץ הכלכלי לכורים נמוך. מזלג מיעוט כמו UASF נמצא בסכנה חמורה של סטגנציה לצמיתות.

 

רקע

ב-24 במאי 2017, רוב כלכלי משמעותי, יותר מ-80% מכוח הגיבוב כולו ו-80% מהשירות או מתוכנת המקור של עסקאות, בתעשיית הביטקוין, הגיעו להסכם בניו יורק לגבי צעדים מוחשיים להגדלת ביטקוין בעתיד הקרוב. נציגי ליבת ביטקוין דחו את ההזמנה להשתתף במפגש זה. ההסכם הוא תוצר עבודתם הקשה של אלה שמאמינים בכנות בביטקוין ושל אותם יזמים או משקיעים שיש להם אינטרס פיננסי חזק להגדיל את ביטקוין במהירות ובאופן מאוחד. אנו תומכים בהסכם ורוצים ליישם אותו בהקדם האפשרי.

כפרויקט תוכנה, btc1, המתייחס להסכם ניו יורק, נמצא בפיתוח פעיל וסביר להניח שיניב תכנית לשינוי חוק קונצנזוס בשם SegWit2x. ה-testnet5 ל- SegWit2xכבר בחיים. גרסת אלפא של התוכנה תשוחרר ב-16 ביוני והכול עדיין מתנהל בזמן.

עקבו אחרי ה-github כאן:

https://github.com/btc1

קראו דיון בנושא ב-reddit כאן:

https://www.reddit.com/r/btc/comments/6h1wpr/segwit2x_a_summary/

הרשמה לרשימות הדיוור:

https://lists.linuxfoundation.org/mailman/listinfo/bitcoin-ml

למרות ההסכם, תנועת ה- astroturfingשל USAF (BIP148) ממשיכה לקבל המון זמן אוויר בפורומים מצונזרים, שרבים מהם נשלטים על ידי אנשים אלמונים בודדים. גם רבים ממפתחי התוכנה שעובדים בפרויקט תוכנה שנקרא “ליבת ביטקוין” תומכים בו. BIP148 מהווה סכנה רצינית לאקוסיסטם של ביטקוין, ולכן אנו מכינים תכנית מגירה להגנת הפעילות הכלכלית בשרשרת הבלוקים של ביטקוין מפני האיום הזה.

הסכם ניו יורק סובל ללא הרף מחבלות מכוונות של קבוצת מפתחי תוכנה שעובדים על ליבת ביטקוין. עלינו להתכונן גם לסכנת השיבושים שהפעלת UASF תביא לרשת הביטקוין. הסכם ניו יורק הוא שמרני מאוד ונועד להשכין שלום בתוך קהילת הביטקוין בסוגיה פשוטה אך כזו המוחרפת באופן מלאכותי, של הגדלה. אם משום מה לא יוכל הסכם ניו יורק למנוע פיצול שרשרת, נצטרך להיות מוכנים. מטרת פוסט זה היא להודיע על תכנית המגירה UAHF עבור UASF/BIP148.

 

למה אנו צריכים תכנית מגירה נגד BIP148?

לפי BIP148, כשה- MTPשל השרשרת הוא ביום ג’ 1 באוגוסט 2017 בשעה 12:00 לפי שעון גרינוויץ’ (זמן יוניקס (1501545600, או לאחר מכן, nodes  BIP148יתחילו לייתם בלוקי ביטקוין שאינם מסמנים ביט 1 בנקודת המזלג UASF שלה. שינוי חוק הקונצנזוס הופך את מערכת החוקים לקטנה יותר משרשרת מקורית שלפני הפעלת BIP148. BIP148 nodes יעקבו אחרי שרשרת ה-BIP148 החדשה אם יהיה כוח גיבוב הגדול מאפס שתומך בה. אם היקף הגיבוב שמגבה את השרשרת הוא 0, BIP148 nodes יגלו שהשרשרת שלהם אינה ניתנת להארכה.

אם קיים כוח גיבוב התומך בשרשרת ה-BIP148, אין הוא חייב להיות רוב היקף גיבוב כדי לאפשר את הארכת השרשרת. גם אם יש רק אדם אחד שפותר גיבובים ידנית, אם יינתן זמן מספיק, ניתן יהיה להאריך את שרשרת ה-BIP148 בבלוק אחד. לפי חלוקת היקף הגיבוב הנוכחית, כמה מפעילי מאגרי כרייה ידועים הצהירו שהם יתמכו ב-UASF על ידי מתן חופש בחירה לכורים, אף שהיקף הגיבוב הכולל שלהם אינו מספיק כדי להבטיח רוב. חברה השוכרת מפתחי פרוטוקול ביטקוין קריטיים רבים שולטת עכשיו בחלק מהיקף הגיבוב הקטן שלה עצמה, לפי המנכ”ל שלה. כך שרשת הביטקוין נמצאת בסיכון גבוה של פיצול ב-1 באוגוסט 2017.

BIP148 הוא מסוכן מאוד לבורסות ולעסקים אחרים. אין סימן לתמיכה כלכלית משמעותית ב- BIP148 וכשהוא חי כשרשרת בלוקים, רוב הסיכויים שהתמיכה הכלכלית תתבסס על ספקולציות. פעילות הכרייה שמאחורי שרשרת UASF עלולה להיעצר ללא התראה, ומשקיעים שקונים את הפרופגנדה של BIP148 עלולים להפסיד את כל השקעתם. כל בורסה שתחליט לתמוך באסימון UASF אחרי נקודת הפיצול במזלג תצטרך להביא בחשבון את סכנת הסטגנציה הנלווית אליו.

אין הגנה מפני replay בשרשרת של BIP148. עסקאות ישודרו בשתי השרשראות והמשתמשים לא יוכלו למנוע את אישורן בשתיהן. על הבורסות להפסיק לזמן מה את המשיכות וההפקדות בנקודת הפיצול במזלג, ולנקוט את שיטות פיצול המטבע שלהן עצמן. אם ברצונכם ללמוד עוד, קראו בסעיף מראי המקום של פוסט זה: הפחתת הסיכון של פיצול ביטקוין במזלג במהלך שדרוג רשת“.

שרשרת UASF יוצרת סכנה שהשרשרת המקורית תחוסל. אם אין תכנית מגירה, כל פעילות כלכלית שמתרחשת בשרשרת המקורית אחרי נקודות הפיצול של UASF תהיה בסכנת חיסול. יש לכך השלכות קשות מאוד על כל האקוסיסטם של ביטקוין. UASF הוא מתקפה נגד משתמשים וחברות שאינם מסכימים להפעלת SegWit כרגע ללא הגדלה של גודל הבלוק, שהיא סעיף חשוב מאוד בהסכם הונג קונג שנחתם על ידי קהילת ביטקוין העולמית בפברואר 2016. סכנת הרה-ארגון של השרשרת משמעותית יותר מכפי שהוצג, כפי שניתח פיטר ר’ ב-BUIP055,

רציונל להגנה מפני רה-ארגון

ההסתברות (P) ששרשרת בלוקים גדולים תתארגן מחדש לכדי לשרשרת בלוקים קטנים מתקבלת מ- P = (q/p)^2

כאשר p הוא חלק כוח הגיבוב הכורה את שרשרת הבלוקים הגדולים ו-q הוא חלק כוח הגיבוב שנותר בשרשרת הבלוקים הקטנים [2]. כאשר 75% מכוח הגיבוב תומכים בבלוקים הגדולים יותר, ההסתברות לרה-ארגון היא 11%.

 

תכנית הגנה

התכנית היא עבור User Activated Hard Fork, או UAHF. אפשר למצוא מפרט טכני כאן: https://github.com/bitcoin-UAHF/spec/

זמן ההפעלה ניתן לקונפיגורציה. אנו נבצע את המזלג הקשה 12 שעות ו-20 דקות אחרי UASF. חותמת זמן יוניקס תהיה 1501590000.

קיים חוק “חייב להיות גדול” בבלוק המזלג. גודל הבלוק של בלוק המזלג חייב להיות מעל 1,000,000 בייט. בלוק המזלג הוא הבלוק הראשון שיאמץ את שינוי חוק הקונצנזוס.

הוא יסכים לקבל בלוק שגודלו פחות מ-MB8 ואנחנו, הכורים, נבצע הגבלה רכה של גודל הבלוק לפחות מ-MB2.

חוק מזלג רך יוסף לפרוטוקול כדי להגביל את ה- sigops לכל עסקה עד ל-K20.

גודל הבלוק לא יהיה חלק מחוק הקונצנזוס ה-hard-coded מבחינתנו בעתיד אחרי בלוק המזלג. כורים שמייצרים בלוקים גדולים ייענשו בתמריצים כלכליים, אך ללא הגבלת גודל הבלוק.

תהיה הגנה מפני מתקפת replay הזמינה לבורסות ולמפתחי ארנקים. אפשר למצוא את המפרט כאן: https://github.com/Bitcoin-UAHF/spec/blob/master/replay-protected-sighash.md

ביטמיין תשתמש בחלק מהיקף הגיבוב שלה עצמה ותעבוד עם קהילת המפתחים על הכנת תכנית מגירה המבוססת על UAHF. אנו נפתח אפשרויות לכורים להצטרף אלינו מרצונם.

ביטמיין תכרה את השרשרת במשך מינימום של 72 שעות אחרי נקודת הפיצול של BIP148 עם אחוז מסוים של היקף גיבוב שיסופק על ידי מפעלי הכרייה שלנו.

סביר להניח שביטמיין לא תשחרר מיד את הבלוקים שנכרו לרשת הציבורית אלא אם הנסיבות ידרשו זאת, מה שאומר שבהתחלה ביטמיין תכרה שרשרת כזאת בפרטיות. בכוונתנו בסיטואציות הבאות לשחרר את הבלוקים שנכרו לציבור (רשימה לא ממצה):

  1. שרשרת BIP148 מופעלת וכתוצאה מכך זוכה בתמיכה משמעותית מתעשיית הכרייה, כלומר אחרי ש- BIP148כבר פיצלה בהצלחה את השרשרת.
  2. הסנטימנט בשוק כלפי מזלג קשה לבלוק גדול הוא חזק, ורציונל כלכלי דוחף אותנו לכרות אותו, למשל, שער החליפין הוא לטובת ביטקוין בבלוקים גדולים.
  3. אם קיים כבר מספר משמעותי של כורים שכורים שרשרת בלוקים גדולים בפומבי ואנו מחליטים שזה רציונלי מבחינתנו לכרות על גבי שרשרת זו. במקרה כזה, אנו נשקול גם להצטרף לשרשרת זו ולוותר על השרשרת שכרינו בפרטיות כדי ששרשרת UAHF הציבורית לא תהיה בסכנה של רה-ארגון.

ברגע שביטמיין תתחיל לכרות שרשרת UAHF בפומבי, אנו נכרה אותה בהתמדה ונתעלם מתמריצים כלכליים קצרי טווח. אנו סבורים שמפת דרכים הכוללת את האפשרות לתקן את גודל הבלוק תשרת את המשתמשים טוב יותר ולכן אנו מצפים שהיא תגרוף מחיר שוק גבוה יותר בטווח הארוך. הרשת הכלכלית תתרחב מהר יותר וסיכויי ההצלחה יהיו גבוהים יותר בשוק מטבעות מבוזרים תחרותי מאוד. אנו שותפים לדעתם של כמה ביטקוינרים מוקדמים מאוד, שביזור פירושו שיותר ממיליארד בני אדם ב-200 מדינות משתמשים בביטקוין כמטבע חיסכון וכרשת תשלומים, ושזה כולל מאות אלפי שירותים, סוחרים, בורסות ותוכנות של ביטקוין. איננו סבורים שביזור פירושו מגבלת גודל בלוק של MB1 או אחריות לרסן את גודל הבלוק כדי שמחשב  Raspberry Piיוכל להריץ node שלם כשהעמלה על כל עסקת ביטקוין גבוהה מההכנסה היומית ברוב המדינות המתפתחות. אנו סבורים שביטקוין צריכה להציע לציבור חלופה להצלחה ללא תלות בגופי סמכות חזקים שגובים עמלות שיכולות להגיע ל-100$ לעסקה.

 

פיתוח תוכנה

כרגע קיימים לפחות שלושה צוותי פיתוח לקוחות שעובדים על הקוד של המפרט. כולם רוצים לשמור על בשקט הרחק מהפרופגנדה ומצבאות טרולים של חברות מסוימות. הם יחשפו את עצמם כשירגישו מוכנים לכך. המשתמשים יוכלו להתקין את התוכנה ולהחליט אם להצטרף ל-UAHF. התוכנות אמורות להיות מוכנות לפני 1 ביולי, ואז הן יוצגו בחי ב-testnet.

 

מפת דרכים עתידית

אם הסכם ניו יורק יופעל

אנו מעוניינים שהסכם ניו יורק יפותח וייושם היטב. הוא התקווה האחרונה לכך שביטקוין יגדל באופן מאוחד לנוכח האיום של BIP148. אנו נעשה כל מאמץ לפרוס ולהפעיל אותו בהקדם האפשרי.

אם BIP148 יופעל

אז UAHF יהיה בחיים באותו יום. שרשרת UAHF תגן על העסקאות הכלכליות שנתונות בסכנת רה-ארגון בגלל UASF.

לאחר מכן נתמוך בהפעלת SegWit על שרשרת ה-UAHF אם אין סכנת פטנט הנלווית ל-SegWit ואם יסולק שיעור ההנחה השרירותי של מקטע ה-witness data. ייתכן שיהיה צורך למחוק את פרמטר המשקל, המיועד לשערים מלאכותיים, ועלינו להיות כנים וישירים בקוד התוכנה בנוגע למגבלות שונות על סוגים שונים של בלוקים ופרמטרים אחרים. SegWit ללא שיעור ההנחה המלאכותי יתייחס לעסקאות מסוג מורשת בהגינות ולא ייתן לעסקאות SegWit יתרון לא הוגן. הוא גם יעזור לאפקט הגדלת הקיבולת של SegWit באופן משמעותי יותר מאשר עם ההנחה. אנו גם נדחוף ונעודד שינויים בקוד, בבלוק ראשי או בבלוק המשך, שיביאו לכך ש-Lightning Network תפעל באופן בטוח ואמין יותר מכפי שפועלת גרסת SegWit הנוכחית של הליבה.

בלוקי המשך יפותחו כמסגרת לעידוד צוותי פיתוח פרוטוקול רבים להכניס חידושים ויכולות לפרוטוקול ביטקוין. ניתן להכניס כמה חידושים חשובים אך אגרסיביים מבלי להשפיע על כל משתמשי ביטקוין או על חברות בכל העולם. זה יאיץ את החדשנות של פרוטוקול ביטקוין. גם שרשראות צדדיות יקבלו עידוד אחרי שבעיות האבטחה הנלוות ייבדקו על ידי הקהילה הטכנית. הכורים באמת מונעים על ידי התקווה שביטקוין יהיה סיפור הצלחה.

אנו נעודד ונעזור למגוון פתרונות רב-שכבתיים להגיע לכדי ייצור. כמשקיע מוקדם מאוד ב-RootStock, זיהינו את הפוטנציאל של מטבע מבוזר מתחרה חשוב אחר. אנו כבר עובדים יד ביד עם כותבים של פתרונות רב-שכבתיים אחרים.

יש לקדם שירות אבטחת SPV חדש על ידי nodes שלמים, מחקר נוסף וספריות התואמות למודל ה-SPV יש לקדם בקרב מפתחי ארנקים.

אם ביטקוין יכול לאחד בין Bitcoin NG של Emin ו-Lumino של Sergio, הרי שקל יותר יהיה להשיג גידול בתפוקה  של רשת ביטקוין הנוכחית עד פי 100 עם גודל בלוק של כ-KB100 אבל בתדירות גבוהה יותר של ייצור בלוקים. Bitcoin NG המקורי הוא הצעת מזלג קשה, אבל נוכל לפצל אותו במזלג רך לתוך הפרוטוקול באמצעות המסגרת של בלוקי ההמשך. בה בעת, RootStock, שנוסדה בין השאר על ידי ממציא Lumino, מנסה אף היא ליישם את Lumino על RootStock. Lumino יעבוד באופן מושלם עםLightning Network. יהיה מעניין לראות איזה מהיישומים יביא את Lumino לכדי ייצור קודם, ובאילו דרכים.

חתימת Schnorr נמצאת אף היא בשלב האחרון של הבדיקה.

הגיוון של פיתוח לקוחות יקודם. המושג של קונצנזוס מתגונן נמצא בפיתוח ויסייע בתעשיית הכרייה. קונצנזוס מתגונן יעזור לרשת ביטקוין לעבוד באופן בטוח כשיישומים רבים פועלים יחד. ישנם ויהיו עוד חידושים טובים בקהילת ביטקוין שלא קיבלו קידום מוצלח מסיבות שונות. אנו שואפים לעבוד באופן פעיל עם החידושים הללו.

BUIP056   יפותח כדי לטפל בנושא גודל הבלוק לפני שיתקבל בהיקף נרחב מודל משילות מתמטי של גודל הבלוק. כפי שנוכחנו בשנים הקודמות של הוויכוח, הכורים התגלו כשמרנים מאוד וכמוכנים לעבוד עם הקהילה הכלכלית הרחבה.

 

 

מפת הדרכים בקווים כלליים של גידול גודל הבלוק בשנים הקרובות מוצגת להלן.

גודל בלוק, בייט זמן
1,000,000 עכשיו
2,000,000 אוגוסט 2017
4,194,304 ספטמבר 2017
5,931,641 אפריל 2018
8,388,608 אוגוסט 2018
11,863,283 אפריל 2019
16,777,216 אוגוסט 2019
תלוי במחקר נוסף אחרי אוגוסט 2019

 

יהיה צורך לפתח ולפרוס בלוקים חלשים, לפני שהגידול בגודל הבלוק יגיע ל-MB8.

 

 

 

מראי מקום

לשותפים אחרים באקוסיסטם, אנו ממליצים על מחקר מפורט על השפעות ה-UASF. על כל עסקי הביטקוין להיות מוכנים ביום הזה להחליש או לבער את הסכנות הנלוות ל-UASF.

הפחתת הסיכון של פיצול ביטקוין במזלג במהלך שדרוג רשת

https://github.com/digitsu/splitting-bitcoin

מי שרוצה ללמוד עוד על מזלגי מיעוט, נא לעיין במצגת של מני רוזנפלד:

איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את המזלג

How I learned to stop worrying and love the fork

מזלג בכביש: האם אנחנו חייבים לבחור נתיב?

https://www.youtube.com/watch?v=kkJHOpuvQo0&feature=youtu.be

הנה מכתב שיעזור לכם להבין את ההיסטוריה ואת התמונה המלאה של הוויכוח הגדול על הגדלת ביטקוין, גם אם אינכם כורים:

מכתב פתוח לכורים

https://www.reddit.com/r/btc/comments/6befxw/an_open_letter_to_bitcoin_miners_jonald_fyookball/

הנה בלוג נוסף שיעזור לכם להבין מה יקרה במזלג BIP148:

https://medium.com/@jimmysong/uasf-bip148-scenarios-and-game-theory-9530336d953e

 

(This is a translated version of Bitmain’s original blog post, which is in English)

---------------------
Liked this article? Share it with others:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
Follow Us for Latest News & Articles:

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin